Zespół Szkolno - Przedszkolny w Łazach

Łazy 50, 32-765 Rzezawa 14 685-15-41

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 290783
  • Do końca roku: 248 dni
  • Do wakacji: 55 dni

Kalendarium

Sobota, 2024-04-27

Imieniny: Sergiusza, Teofila

Kontakt

e-mail: poczta@psplazy.pl

tel. 14 685-15-41

 

Kompetencje kluczowe w Przedszkolu

 

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia22.05.2018 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie 2018/C /189/01  

OSIEM KOMPETENCJI KLUCZOWYCH

  1. KOMPETENCJE W ZAKRESIE ROZUMIENIA I TWORZENIA INFORMACJI,

  2. KOMPETENCJE W ZAKRESIE WIELOJĘZYCZNOŚCI,

  3. KOMPETENCJE MATEMATYCZNE ORAZ KOMPETENCJE W ZAKRESIE NAUK PRZYRODNICZYCH, TECHNOLOGII I INŻYNIERII,

  4. KOMPETENCJE CYFROWE,

  5. KOMPETENCJE OSOBISTE, SPOŁECZNE I W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI UCZENIA SIĘ,

  6. KOMPETENCJE OBYWATELSKIE,

  7. KOMPETENCJE W ZAKRESIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI,

  8. KOMPETENCJE W ZAKRESIE ŚWIADOMOŚCI I EKSPRESJI KULTURALNEJ. 

     

KOMPETENCJE KLUCZOWE –OD PRZEDSZKOLA DO UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE.  

Zalecenie Parlamentu Europejskiego w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie zawiera rekomendacje dla państw członkowskich, aby rozwijały ofertę kompetencji dla wszystkich w ramach ich strategii uczenia się przez całe życie, aby:

  • kształcenie i doskonalenie oferowały wszystkim młodym ludziom środki w celu rozwijania kompetencji kluczowych na poziomie dającym im odpowiednie przygotowanie do dorosłego życia oraz stanowiącym podstawę dla dalszej nauki i życia zawodowego;

  • dostępna była właściwa oferta dla tych młodych ludzi, którzy z powodu trudności edukacyjnych wynikających z okoliczności osobistych, społecznych , kulturowych lub ekonomicznych potrzebują szczególnego wsparcia dla realizacji swojego potencjału edukacyjnego.  

Kompetencje kluczowe – to „ Połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego , bycia aktywnym obywatelem integracji społecznej i zatrudnienia (…)."  

Kompetencje kształtują się:

1.Świadomie:

  • od nieświadomej niekompetencji (nie wiem, że nie wiem/umiem),

  • poprzez świadomą niekompetencję (wiem, że nie wiem/umiem),

  • świadomą kompetencję (wiem, że wiem/umiem)

  • aż do nieświadomej kompetencji (nie wiem, że wiem/umiem)

2. Poprzez obserwację i naśladowanie – modelowanie. Nieświadomie nabywamy jakieś kompetencje.  

Kompetencje kluczowe odgrywają w przedszkolu wyjątkową rolę.

Stanowią podstawowe, najważniejsze i najistotniejsze umiejętności, które powinno nabyć każde dziecko.

 

GŁÓWNY CEL WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO TO  WSPARCIE CAŁOŚCIOWEGO ROZWOJU DZIECKA. 

W części „Warunki i sposób realizacji” podstawy programowej wychowania przedszkolnego czytamy:

„ WSPÓŁCZESNY PRZEDSZKOLAK FUNKCJONUJE W DYNAMICZNYM , SZYBKO ZMIENIAJĄCYM SIĘ OTOCZENIU, STĄD PRZEDSZKOLE POWINNO STAĆ SIĘ MIEJSCEM, W KTÓRYM DZIECKO OTRZYMA POMOC W JEGO ROZUMIENIU”.  

REALIZUJĄC PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ W PRZEDSZKOLUROZWIJAMY KOMPETENCJE KLUCZOWE  

 Podstawa programowa a kompetencje kluczowe.  

KOMPETENCJE KLUCZOWE. Europejskie normy odniesienia

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego

( obszary)

1.Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenie informacji

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

2.Kompetencje w zakresie wielojęzyczności

Wychowanie rodzinne , obywatelskie i patriotyczne. Kompetencje rozwijane w toku zajęć z nauki drugiego języka nowożytnego.

3. Kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń.

4. Kompetencje cyfrowe

Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez zabawy konstrukcyjne , budzenie zainteresowań technicznych ( kompetencje te rozwijane są w trakcie działań z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego oraz dostępnych programów edukacyjnych i pakietów multimedialnych zalecanych dla dzieci w młodszym wieku)

5.Kompetencje osobiste społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Kompetencje te rozwijane są we wszystkich obszarach podstawy programowej

6. Kompetencje obywatelskie.

Wsparcie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci

Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

Wychowanie rodzinne , obywatelskie i patriotyczne.

7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

Wychowanie rodzinne , obywatelskie i patriotyczne ( podstawy z zakresu tych kompetencji rozwijane są w toku zajęć edukacyjnych . m.in. wycieczek edukacyjnych spotkań i pogadanek z udziałem przedstawicieli lokalnych instytucji i zakładów pracy, a także zabaw tematycznych i zajęć z wykorzystaniem filmów edukacyjnych oraz literatury dziecięcej i popularnonaukowej.

8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.

Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew , pląsy i taniec.

Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.

Proces kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych trwa przez całe życie,a jego instytucjonalnym początkiem jest uczestnictwo dzieckaw różnych formach edukacji przedszkolnej.

Na tym etapie rozwojowym i edukacyjnym szczególną uwagę należy zwrócić na:

  • modelowanie,

  • naśladowanie pozytywnych wzorców,

  • świadome tworzenie sytuacji pozwalających na aktywne uczestnictwo dziecka w różnych formach edukacji przedszkolnej,

  • odczuwanie i eksplorację dostępnej przestrzeni, 

  • zastosowanie zasad indywidualnego podejścia do każdego dziecka

 

PODSTAWY KOMPETENCJI KLUCZOWYCH  

Naturalne procesy, jakim podlega dziecko w okresie przedszkolnym, pozwalają na jego stymulację w kierunku kształtowania kompetencji kluczowych.

Wraz z procesami rozwojowymi dziecka tworzą się podstawy poszczególnych kompetencji kluczowych, np.:

  • rozwój mowy i poszerzanie się czynnego słownika pozwala na rozwijanie porozumiewania się w języku ojczystym i języku obcym oraz kompetencji społecznych i obywatelskich

  • zabawa jako podstawowa aktywność dziecka kształtuje inicjatywność, przedsiębiorczość, świadomość i ekspresję kulturalną

  • ciekowość i zadawanie pytań są podstawą do rozwoju kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych oraz umiejętności uczenia się.

Na żadnym etapie rozwojowym zależności między: nie mają tak bezpośredniego przełożenia na kształtowanie się kompetencji kluczowych, jak w wieku przedszkolnym.  

PRZYKŁADY DZIAŁAŃ PRZEDSZKOLA W ZAKRESIE ROZWIJANIA KOMPETENCJI KLUCZOWYCH.  

  1. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OJCZYSTYM.

Jest to zdolność do codziennego komunikowania się dziecka w środowisku przedszkolnym z dorosłymi i innymi dziećmi (np. komunikowanie własnych potrzeb, emocji, opowiadanie o zdarzeniach, odpowiadanie na pytania).

A tak realizujemy to w przedszkolu

Codzienne wspomaganie rozwoju mowy poprzez:

– słuchanie utworów literackich czytanych zarówno przez nauczyciela, jak i zaproszonych gości;

– wypowiedzi spontaniczne i kierowane;

– ćwiczenia pamięci odtwórczej, nauka wierszy, ról;

– odgrywanie scenek (drama, zabawy paluszkowe, tatr kukiełkowy, pacynki);

– występy artystyczne dzieci w uroczystościach przedszkolnych;

– uczestnictwo w konkursach;

– wypowiadanie się dziecka na własny temat;

– prowadzenie codziennych różnorodnych zabaw logopedycznych (artykulacyjnych, oddechowych);

– ćwiczenia grafomotoryki ręki jako przygotowanie do pisania (np. plastelina, ciastolina, gazety, masa solna;

– wprowadzanie liter, naukę czytania prostych wyrazów i zdań;

– kreślenie szlaczków literopodobnych na różnorodnym podłożu, kreślenie liter po śladzie i samodzielnie.  

  1. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKACH OBCYCH.

Opiera się na wprowadzaniu zabaw językowych, używaniu prostych zwrotów w języku obcym w sytuacjach codziennych i w zabawie. Istotnym elementem jest wprowadzenie dziecka w odmienne od znanych i typowych sytuacji społecznych, wskazywanie na bogactwo kulturowe, społeczne i językowe innych narodów.

A tak realizujemy to w przedszkolu

W ramach realizacji zadań z tego obszaru dzieci uczestniczą w zajęciach języka angielskiego 2 x w tygodniu po 30 minut , dzieci młodsze – 2x w tygodniu po 15 minut (ponadto nauczycielki w grupach utrwalają zwroty w j. angielskim). Podczas zajęć przedszkolaki poznają i utrwalają podstawowe słowa i zwroty w języku angielskim (np. podają swoje imię, wiek, określają nastrój, liczą, nazywają kolory, części ciała, ubrania, podają nazwy zwierząt, części garderoby), śpiewają i tańczą do piosenek po angielsku. Poznają kulturę innych narodów.  

  1. KOMPETENCJE MATEMATYCZNE I PODSTAWOWE KOMPETENCJE NAUKOWO-TECHNICZNE.

Jest to umiejętność wykorzystywania myślenia matematycznego i logicznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji. Podstawowe kompetencje naukowo-techniczne odnoszą się do wykorzystywania i stosowania wiedzy oraz sposobów objaśniających świat przyrody, czyli eksperymentowanie, obserwowanie zjawisk, sprawdzanie, majsterkowanie.

A tak realizujemy to w przedszkolu

Kompetencje matematyczne:

  • codzienne zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie, mierzenie, ważenie, rozróżnianie stron: lewa/prawa;

  • realizacja ćwiczeń z realizacja ćwiczeń z programu W.Żaba-Żabińska, W.Majewska R.Pażdzio „Program wychowania przedszkolnego” (m.in. przeliczanie, porównywanie liczebności, stosowanie liczebników porządkowych, orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni oraz na kartce, pomiary długości, klasyfikowanie, przekształcanie, rytm, następstwo czasu);

  • zabawy eksperymentalno-doświadczalne, kulinarne.

Kompetencje naukowo-techniczne:

  • codzienne działania m.in. obserwacje zjawisk atmosferycznych, przyrodniczych, prowadzenie kalendarza pogody,  prowadzenie czasowych „ogródków” w salach;

  • zabawy mikroskopem, lupą itp.;

  • zabawy z wykorzystaniem bezpiecznych narzędzi (zabawy majsterkowicza);

  • zabawy eksperymentalno-doświadczalne (poznawanie podstawowych praw fizycznych, chemicznych), plastyczne, przestrzenne.  

  1. KOMPETENCJE INFORMATYCZNE.

Realizowane są poprzez działania wprowadzające dziecko w przestrzeń wirtualną, podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej, w tym zabawy projektowe, konstrukcyjne, pracę techniczną i plastyczną.

A tak realizujemy to w przedszkolu

Wykorzystywanie narzędzi TIK (np. magnetofon, rzutnik, laptop, komputer, aparat cyfrowy, dyktafon, kamera, itp.) w różnych sytuacjach i przy różnych zadaniach, wykorzystywanie Internetu – oglądanie prezentacji i filmów edukacyjnych, spektaklów teatralnych, zabawy w kodowanie i dekodowanie.  

  1. UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ.

Przedszkole to pierwsze metodyczne doświadczenie dziecka związane z uczeniem się – uczeniem się konsekwentnym, możliwie świadomym i ukierunkowanym na osiągniecie konkretnych celów. Rolą przedszkola jest poznanie indywidualnych cech, preferencji dziecka, dobór odpowiednich metod i form pracy, by przygotować dziecko do różnych form nauki – pracy grupowej i indywidualnej oraz do różnorodności stylów uczenia się, tworząc dzieciom sytuacje, w których uczą się one gospodarowania czasem przeznaczonym na zabawę, współpracują przy wykonywaniu zadania i biorą odpowiedzialność za wynik swoich działań.

A tak realizujemy to w przedszkolu

Kompetencja ta jest kształtowana poprzez realizację wszystkich obszarów podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

  • Podczas wszelkich zajęć dzieci kształtują umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków z własnych działań prowadzonych w przedszkolu, uczą się konkretnych zachowań i reakcji.

  • Dzieci wdrażane są do samodzielnego zdobywania wiedzy przy pomocy różnorodnych źródeł wiedzy (tradycyjnych i nowoczesnych) oraz do współpracy i współdziałania w zespole, grupie, ale też pracy indywidualnej.

  • Stosowanie wzmocnień pozytywnych, praca w grupach mieszanych wiekowo – uczenie się od siebie, praca zespołowa.  

  1. KOMPETENCJE SPOŁECZNE I OBYWATELSKIE.

Na etapie przedszkolnym to zdolność do stopniowego wychodzenia poza obszar rodziny, do pracy z innymi w grupie przedszkolnej. Istotne jest, aby dziecko zrozumiało obyczaje i sposoby funkcjonowania osób w różnych społeczeństwach i środowiskach, dostrzegało różnorodność zachowań, a stopniowo też postaw.

A tak realizujemy to w przedszkolu

Realizacja tych treści odbywa się nieustannie, podczas wszystkich sytuacji z jakimi stykamy się w przedszkolnej rzeczywistości, a ich celem jest wykształcenie u dzieci postaw społecznie pożądanych:

  • budzenie zainteresowania historią swojej rodziny, okolicy, kraju;

  • stosowanie zwrotów grzecznościowych, kulturalne zachowanie podczas różnorodnych sytuacji;

  • umiejętność współpracy, otwartość, bezkonfliktowość, tolerancja, przy jednoczesnym eliminowaniu postaw społecznie niepożądanych, służą temu tworzone w grupach kodeksy zachowania;

  • nauka patriotyzmu (przez obchody m.in. Dnia Niepodległości, Dnia Flagi);

  • udział w akcjach charytatywnych, spacery, wycieczki do różnych miejsc użyteczności publicznej (sklep, zakład fryzjerski, biblioteka, apteka);

  • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (pielęgniarka, ratownik medyczny, policjant, strażak) i z rodzicami, którzy prezentują swoje zawody.  

  1. INICJATYWNOŚĆ I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.

Należy to rozumieć jako zdolność do wcielania pomysłów w czyn. Kompetencja ta obejmuje stwarzanie dzieciom warunków do samodzielnego eksplorowania świata, eksperymentowania, doświadczania. Inicjatywność i przedsiębiorczość są rozwijane wielopłaszczyznowo, i co ważne, ich elementy są obecne podczas wszystkich działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, w których uczestniczy dziecko w przedszkolu.

A tak realizujemy to w przedszkolu

Każdorazowo stwarzane są okazje pozwalające dzieciom samodzielnie doświadczać, eksperymentować, eksplorować, np

  • robienie kanapek, sałatek, szaszłyków, pieczenie;

  • malowanie, rysowanie, wydzieranie, lepienie, układanie klocków;

  • codzienne zabawy na placu zabaw, w sali gimnastycznej, w kącikach zainteresowań, zabawy doświadczalne i eksperymentalne, granie w gry zespołowe typu, np. „chińczyk”, warcaby.

Dzieci współpracują podczas stawiania im zadań do wykonania w parach, grupach czy zespołach, co pozwala im działać i poczuć odpowiedzialność za ostateczny efekt swoich działań, warsztaty plastyczne, kulinarne, wycieczki (piesze i autokarowe).  

  1. ŚWIADOMOŚĆ I EKSPRESJA KULTURALNA.

Praca w tym obszarze ukierunkowana jest na twórcze wyrażanie doświadczeń i emocji za pośrednictwem różnorodnych środków ekspresji: muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych. Doświadczania takie pozwalają na wyrażenie przez dziecko różnorodnych stanów emocjonalnych, wyzwolenie pozytywnych emocji, a przez to otwarcie się na nowości i pomagają w nawiązaniu relacji.

A tak realizujemy to w przedszkolu

Te kompetencje przedszkolaki nabywają poprzez:

  • codzienne malowanie (w tym nietypowymi technikami, np. malowanie gąbkami), rysowanie;

  • śpiewanie, taniec;

  • udział w przedstawieniach teatralnych, tatrzykach w przedszkolu i wyjazdowych;
  • wystawy prac dzieci (sala, korytarze, szatnia, strona internetowa), udział w różnych uroczystościach - jako mali aktorzy (Święto Miepodległości, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziny, Pasowanie na Przedszkolaka, pożegnanie przedszkola, itp.);

    wystawy prac dzieci (sala, korytarze, szatnia, strona internetowa), udział w różnych uroczystościach - jako mali aktorzy (Święto Miepodległości, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziny, Pasowanie na Przedszkolaka, pożegnanie przedszkola, itp.).